Schaakfestijn van Schaakjan

Elke gelegenheid voor een feestje is een goede gelegenheid” Dat is een regel die ik al sinds mijn jeugd ken. Vijftig jaar bezig om bij het schaken aktiviteiten te organiseren leek mij een gelegenheid die zeker past bij deze regel. Tel daar bij op dat ik 64 jaar geworden ben en dan kom je er natuurlijk niet onderuit om een feestje te organiseren.

Jeugd en damesschaak hebben altijd mijn speciale aandacht. Hoe dat zo komt? Bij de jeugd is dat makkelijk. Jeugd bedankt je altijd voor wat je doet. Volwassenen hebben de neiging om je aan te spreken op wat je niet doet. Daarbij wil de jeugd vaak gewoon schaken terwijl volwassenen het resultaat (te) belangrijk vinden en daarvoor vaak het reglement willen gebruiken. Ik weet dat ik wat overdreven generaliseer want de volwassenen die op het schaakfestijn waren vallen niet onder bovenstaande.

Damesschaak heeft mijn aandacht gezien het feit dat damesschaak bij Emmen hoort. Jarenlang hadden wij hier het Danlonschaaktoernooi voor de top van het damesschaak. Dat is vaak nog wel bekend. Minder bekend is dat Emmen de allereerste damesolympiade organiseerde. (in 1957). Daar heb ik toendertijd niet veel van mee gekregen. Ik ben wel oud, maar niet zo oud.

Vandaar dat ik al snel het idee had om iets en met damesschaak en met jeugd te doen. Een trainingmatch tussen dames en jeugd was dan ook al snel bedacht. Gelukkig waren de ChessQueens gaarne bereid om hieraan mee te werken. Het vinden van een datum in de drukke juni maand was moeilijker. Uiteindelijk werd het 17 juni. Voor de jeugd kwamen we uiteindelijk uit bij een compleet meisjesteam. Nederlands kampioene tot 20 jaar Feline Waardenburg en Nederlands kampioen tot en met 12 jaar Machteld van Foreest waren natuurlijk de blikvangers. Let wel dat ik Machteld Kampioen noem en niet kampioene want ze heeft de algemene titel. Daarnaast deden Lisanne Waardenburg (2e in de categorie meisjes t/m 20 jaar) en Marlinde Waardenburg (4e in de categorie meisjes t/m 16 jaar). De jongedames Waardenburg wonen in Coevorden en dat is bijna in Emmen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Het damesteam bestond uit Nederlands Kampioene Anne Haast, Iozefina Paulet (gedeeld eerste met Anne, maar ze verloor de barrage),  Zhaoqin Peng (meervoudig nederlands kampioene) aangevuld met ChessPrinces Rosa Ratsma.

Om de zaal wat te vullen en om de kijkers wat te doen te geven werd er gelijktijdig gespeeld om het Open drents rapidkampioenschap voor viertallen. Met een leuk prijzenpotje kwamen daar ook nog wat sterke teams op af.

Als u nu een schaaktechnisch verslag verwacht dan moet ik u teleurstellen. Bij een trainingsmatch gaat het natuurlijk om wat er na de partij gebeurt. De bedoeling is om wat te leren. En zoals ik al in mijn openingswoord zei: “Van verliezen leer je meer dan van winnen”. Uiteraard wel met de opmerking dat als je kunt winnen je het beslist niet moet laten. Ik moet zeggen dat de jeugd zich mijn woorden voor de helft hebben aangetrokken. Ze verloren alle partijen. Echter de kansen om te winnen werden niet benut. Aan de ene kant doordat er toch foutjes werden gemaakt door de spanning, aan de andere kant omdat de dames in tijdnood wat gehaaider waren. De jeugd was na afloop wel tevreden omdat ze veel geleerd hebben. En nu maar hopen dat Feline en Machteld dat op het EK in Roemenië ook kunnen uitbuiten. Vanaf hier alvast succes gewenst.

Bij het rapid toernooi waren de teams van Hing Ting Lai en van de Groninger Combinatie favoriet. Ze maakten hun heldenrol ook helemaal waar. Dat wil zeggen dat team Lai alles met 4-0 won en de Groninger Combinatie wat bordpunten liet liggen. Opvallend was daarbij dat team Lai juist tegen op papier zwakke spelers in de problemen kwam. Zo stond emmenaar Marcelis van Holst (Emmen 3) gewonnen tegen Tobias Kalbos. Als hij maar Tf3 had gespeeld. Barry Brink had moeten verliezen tegen Nanne van Foreest (team Schaakjan), maar die zag mat in twee niet.

De beslissing viel in de laatste ronde in het onderling duel tussen Team Lai en de Groninger Combinatie, waarbij GC moest winnen (vanwege de gemorste bordpunten). Dat werd nog spannend doordat Alef Boer (GC) won van Manuel Bosboom (team Lai). Team Lai trok toch aan het langste einde doordat Hing Ting Lai won van Erik Hoeksema en Barry Brink won van Fons van Hamond. De strijd op het laatste bord tussen Tobias Kabos en Govert Pellikaan (met twee l) deed er toen niet meer toe. Hoewel Govert een pion voor stond werd er tot remise besloten. De pluspion stelde niets voor en kon op elk moment geslagen worden.

Winnaar werd dus het team dat het verst weg kwam (Almere en omstreken) en dus ook de meeste reiskosten had gemaakt. Derde werd het eerste team van Emmen voor team Schaakjan.

foto’s van Schaakjan

Geplaatst in Damesschaak, jeugdschaken, Schaakfestijn
2 comments on “Schaakfestijn van Schaakjan
  1. Erik en Carolien Adema-Pathuis schreef:

    Beste Schaakreporter,

    Ik weet niet helemaal wie hier precies achter zit en vind het prachtig te lezen dat het damesschaak een warm hart wordt toegedragen!

    Toch lees ik het verslag met enige spijt, onder andere dat het evenement plaatsvond tegelijk met de pupillendag, die op een steenworp afstand in Meppel gehouden werd. Daarnaast heeft Drente nog een Nederlands schaakkampioene, mijn dochter Marrit, die verder niet betrokken is of gevraagd is om mee te doen, maar dat vast heel eervol zou hebben gevonden.

    Verder gewoon zo door gaan hoor, want het is het altijd goed mooie schaakevenementen te organiseren.

    Met vriendelijke groet, Carolien Pathuis

  2. […] Algemeen verslag op De Schaakreporter […]

Geef een reactie

Follow De Schaakreporter on WordPress.com
