De 75 zetten regel

De 75 zetten regel. Kent u die. Neen de 50-zetten regel is niet uitgebreid. Ja ik weet dat hij in het verleden wel een keertje is uitgebreid bij bepaalde stelling naar 76 zetten. Neen het is een vrij nieuwe regel. U kent natuurlijk wel de 50-zetten regel. Als er 50 zetten lang geen pion is verzet of een stuk is geslagen, dan kun je remise claimen.

Tientallen jaren gaf dat geen problemen. De zwakkere partij houdt nauwgezet de zetten bij (vroeger in tijdnood met streepjes) of de wedstrijdleider stond er naast als een gek te noteren. Als het heel snel ging dan had je soms twee arbiters nodig. De een schreef de witte zetten op de andere de zwarte.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, zitten, tafel en schakenMaar je mag als wedstrijdleider natuurlijk niet ingrijpen, er moet geclaimd worden. Nu ontstond er problemen door niet met name genoemde grootmeesters die niet met elkaar willen praten en geen remise claimen. Met het huidige increment kun je dat ook zeer lang volhouden. Dit natuurlijk tot ergernis van de organisatie en de toeschouwers. Vandaar de regel dat als er 75 zetten geen pion is gezet en of geen stuk is geslagen de partij remise is en de wedstrijdleider moet ingrijpen (art. 9.6). In hetzelfde artikel geldt dit ook voor drie/vijf keer dezelfde stelling. Na drie keer kun je claimen, na vijf keer is het remise.

Nu had ik niet verwacht dat deze regel veel zou moeten worden toegepast, maar afgelopen donderdag was het raak. In de KNSB-bekerwedstrijd tussen de Groninger Combinatie en Assen moest de wedstrijdleider ingrijpen. Een eindspel van Toren en paard tegen toren werd maar doorgespeeld. Met een increment van 10 seconden hoef je niet te noteren en daarom dacht de Asser speler dat hij niet kon claimen, want waar is het bewijsmateriaal.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, zitten en tafel

De wedstrijdleider grijpt in

Gelukkig werd de partij live uitgezonden en kon de wedstrijdleider controleren hoevel zetten er werd gespeeld. Als echte wedstrijdleider zette hij ook nog streepjes bij elke zet. Op zet 145 werd door de arbiter ingegrepen en werd de partij remise verklaard.

 

 

 

Assen – Groninger Combinatie

Afbeelding kan het volgende bevatten: 3 mensen, zittende mensen en tafelAfbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, zitten en tafel

De wedstrijd werd gespeeld bij de GC. Dit omdat er geen vrijdag gevonden kon worden en de spelers van Assen toch in Groningen wonen.

De bekerwedstrijd werd live uitgezonden zodat u zelf de partijen na kunt spelen. Voor een middelmatige clubschaker als ik voldoende reden om de partijen niet te becommentarieren. Dat laat ik over aan mensen die kunnen schaken.

live borden

GC won met 3,5-0,5.

Wel wat opmerkingen van spelers: Ivo wou a4 spelen, maar vergat dat Sipke dat ook kon doen. Na 12 Dc7 kwam het witte antwoord a4 en stond Ivo naar eigen zeggen al verloren. Nick Maatman stond de hele tijd een pion achter maar wist dit om te zetten in een paard meer, niet voldoende om te winnen. De overige twee borden gingen duidelijk naar GC.

LOS – DSG Pallas: 3-1

Heb ik al eerder vermeld, maar LOS heeft nu een verslag gemaakt.

foto-commentaar door journalist Benno

Geplaatst in Uncategorized
3 comments on “De 75 zetten regel
  1. Frits Fritschy schreef:

    Het blijft een beetje rare regel. Volgens het FIDE Handbook:
    9.6 If one or both of the following occur(s) then the game is drawn:
    9.6.1 the same position has appeared, as in 9.2.2 at least five times.
    9.6.2 any series of at least 75 moves have been made by each player without the movement of any pawn and without any capture. If the last move resulted in checkmate, that shall take precedence.
    ‘the game is drawn’: dat klinkt tamelijk absoluut. Is dat ook zo? Zie Article 5: The completion of the game. Daarin staan vijf situaties genoemd die tot een onmiddellijk einde van de partij leiden. Als beide spelers mat overzien en de matzettende speler geeft daarna op, dan is dat laatste van geen belang; de partij was immers al afgelopen na de matzet.
    Maar de 75-zettenregel wordt in artikel 5 niet genoemd. Daarentegen staat er in artikel 9.6 niets over dat de situatie tijdens de partij geconstateerd moet worden. Wat nou als ik na een partij die ik door opgave of tijdsoverschrijding verloren heb (lijk te hebben), op mijn notatiebiljet zie dat aan de 75-zettenregel voldaan is?

    • schaakjan schreef:

      Het klinkt absoluut en volgens mij is dat ook zo bedoeld. Volgens mij is het artikel vooral opgenomen om de arbiter de gelegenheid te geven om in te grijpen als de spelers maar door blijven spelen zonder dat één van beide claimt. Nadat de 75 zetten zijn gespeeld kun je niet meer winnen door tijdsoverschrijding. Immers de partij is al remise.
      Het probleem van wanneer constateren blijft ook bij het achteraf constateren van mat natuurlijk een probleem. Mag je dat ook nog een week nadat de partij is gespeeld constateren?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: