Sissa door in KNSB-beker

Vrijdagavond werd er in het stadhuis van Veendam de wedstrijd om de KNSB-beker gespeeld tussen Sissa en HSP/Veendam. Het was een thuiswedstrijd voor Sissa maar zij gingen akkoord met het voorstel om de wedstrijd in Veendam te spelen. HSP/Veendam wou de wedstrijd gebruiken om het schaken weer onder de aandacht te brengen van de Veendammers. Gezien de reacties op Facebook (eindelijk weer reuring in Veendam) is dat in ieder geval geslaagd.

En ik moet eerlijk zeggen de locatie was geweldig. Geen schoollokaal, maar de raadszaal van Veendam. Alles aan de kant voor de schaakwedstrijd. Als u de foto’s bekijkt dan ziet u natuurlijk direkt dat de ruimte gelijk is aan de Ridderzaal. Alleen een stukje kleiner. Het is een geweldige schaakambiance.

Sissa werkte niet alleen mee aan de verplaatsing van de wedstrijd, ze kwamen ook nog opdagen met Nederlands kampioen Jorden van Foreest. Daar was natuurlijk wel op gehoopt, maar ja Sissa heeft natuurlijk genoeg andere spelers die op papier althans kunnen winnen van een derdeklasser.

Het team van Sissa met wethouder Wierenga van Veendam in het midden. En natuurlijk supporter Kees Eldering.

Na een uitgebreide openingstoespraak van Theo Mooijman, voorzitter van de schaakclub Veendam, werd de eerste zet gedaan door wethouder Bert Wierenga van de gemeente Veendam. Die is wel is waar geen wethouder van sport, maar zit wel in de tuchtcommissie van de KNVB regio Noord. Daarnaast schaakt hij ook een beetje en heeft zelfs twee keer meegedaan aan een Gouden Leven toernooi.

De wethouder verrichte de loting en trok zwart voor het eerste bord van HSP/Veendam. Daarna mocht hij de eerste zet doen bij de nederlands kampioen. Die had hem wel ingefluisterd welke zet dat moest zijn. We kunnen dan wel zeggen dat hij met elke zet behoort te winnen, maar je moet niet de kat op het spek binden. Daarna mochten de spelers beginnen onder het toeziende oog van iedereen die ooit burgemeester in Veendam is geweest.

Er had wel wat meer publiek mogen zijn, maar met een voordeur op slot mis je toch de impulskijker. Zo kwam fotograaf Harry Gielen tijdens de openingstoespraak aan. Omdat iedereen luisterde naar het gewichtige openingswoord van Theo Mooijman duurde het een kwartier voordat de wedstrijdleider opmerkte dat er iemand aanbelde. Dat stoort natuurlijk ook al is het bijna niet te horen. En bij storingen grijpt de wedstrijdleider in, althans dat behoort hij te doen. Maar ja, sinds de wedstrijd BV Veendam tegen FC Groningen niet meer op het programma staat is de strijd tussen Veendammers en Groningers in rustiger vaarwateren gekomen. Er schijnen zelfs Veendammers fan van FC Groningen te zijn.

De tweekamp om het WK tussen Carlsen en Karjakin heeft zijn weerslag op de gemiddelde topschaker. Plotseling is het italiaans weer in en dat zag je nu ook bij de twee sissanen met wit. Als toeschouwer merk je trouwens wel dat je de stellingen anders beoordeelt als het gaat om spelers die kwa sterkte wat verschillen. Je zegt gauwer dat moet de sterkere kunnen winnen.

 

Wat de partijen betreft zal ik beginnen met een partij waar we maar niet al te veel over moeten zeggen. Dat was een niemendalletje. Wit begon te vroeg te ruilen en zwart maakte daarna van de gelegenheid gebruik om direkt maar bijna alle stukken te ruilen. Remise op zet 24. Voor straf moesten de heren vervolgens uren wachten op de andere partijen. En dat zonder alcohol, een echte straf dus. Wel opvallend dat iemand die zijn hele leven al italiaans speelt er niet meer uit weet te peuteren. Opmerking Paul ten Vergert: Ik wou het nog spannend maken. Opmerking Wiebe Wielenga Ik niet.

De Nederlands Kampioen Jorden van Foreest op bord 1 had het niet moeilijk. De Veendammer Peter Riksten was niet bang maar gebruikte wel zeeën van tijd. Dat zit ook tussen de oren als je tegen de Nederlands Kampioen speelt. tegen iedereen zou ik die zet zonder nadenken spelen, maar laat ik het nu toch maar even narekenen. Je wilt natuurlijk niet door een blunder verliezen. Met opgeheven hoofd het graf in is de minimale doelstelling. Laat ik het toch nog maar een keer controleren. De NK heeft natuurlijk de vraagstelling van zal ik nu forceren of doe ik een wachtzet en geef hem de kans om fouten te maken. Met een grootmeesterlijke blik wordt dan geconcludeerd: Ik heb de ruimte, zijn koning staat open dus eerst maar eens rustig mijn stukken goed zetten. De bedenktijd ging daarom een rol spelen. op een gegeven moment stonden beide klokken op 1.13. Bij Peter betekende dat 1 minuut en 13 seconden, bij Jorden 1 uur en 13 minuten. Het was een leuke partij voor de toeschouwer. Zwart kwam een pionnetje achter en vervolgens stonden de stukken lekker door elkaar over het hele bord. Je kunt dan mooi zelf nadenken. De partij werd mooi beëindigd doordat de dame een gedekte toren sloeg. Op de volgende zet sprong het paard echter naar een veld waarbij hij zowel de dame aanviel als het promotieveld van een pion. Pion promoveert en hij heeft zijn dame terug en blijft die toren voor.

Ook de analyses zijn leuk. Dan krijg je mooie opmerkingen te horen

  • Daarom speelde hij c3
  • Blij dat ik het nog zo lang heb volgehouden
  • waarschijnlijk sta je daar al verloren. Waar moet je naar toe
  • ik ben maar een eenvoudige schaker
  • hij zag toch steeds meer dan ik
  • ik liep achter de feiten aan
  • hij denkt toch anders dan ik

Vooral die laatste opmerking geeft het verschil weer. Als er mij gevraagd wordt waarover een schaker nadenkt dan geef ik de volgende reeks weer

  • beginnende schaker kijkt wat er naast het bord staat. Zoveel punten heb ik geslagen.
  • is men wat verder dan kijkt men nar de stukken die op het bord staan
  • weer verder kijkt men naar de velden waar de stukken heen gaan
  • daarna naar welke velden belangrijk zijn en hoe je die kunt beheersen
  • daarna ziet men het bord eigenlijk niet. Men denkt na over welke variant zal ik spelen.
  • de grootmeester denkt na over wat speelt mijn tegenstander normaal, wat heb ik daarvoor bedacht, waar zou hij een nieuwtje kunnen hebben bedacht.

Natuurlijk ziet men de mogelijkheden op het bord, maar des te sterker men wordt des te meer men een stelling ziet die in de toekomst kan ontstaan.

Na deze afleiding weer naar de partijen met de stand 1,5 – 05 voor Sissa.

Op bord 4 een spannende pot tussen Rienk Hoogeveen en Arjan Dijkstra. Die kunt u hieronder naspelen met commentaar van Harry Gielen. Die kan namelijk meer dan fotograferen. Of zijn analyses net zo goed zijn als zijn foto’s dat laat ik wijselijk aan u over. Ik ben al lang blij dat ik gebruik kan maken van zijn analyses. Mij viel vooral op dat de zwarte stukken op een gegeven moment op een kluitje stonden. Toren, loper, dame en toren naast elkaar op de achterste rij en twee paarden daarvoor. Dan denk ik wel wat een prutser zit er achter de zwarte stukken, lijkt wel of ik het ben. Nu die prutser is sterker dan mij en wist de partij te winnen. Dat geeft mij natuurlijk wel hoop. Als hij kan winnen dan kan ik het ook.

Op bord 2 wist Nick Maatman zijn tegenstander Johan Scharft onder druk te zetten, maar objectief bleef de stand heel lang gelijk. Johan staat er ook om bekend dat hij met wit eerst een degelijke stelling neerzet en pas daarna gaat kijken hoe hij de tegenstander kan kraken. In dit geval ging het er ook om om de tegenstander geen aanknopingspunten te geven. Laat hem maar proberen de winst te forceren dan krijg ik waarschijnlijk ook kansen. Een teamgenoot zei op een gegeven moment zelfs ‘dat wint Nick nooit meer’. Zoals gezegd objectief gezien klopte dat wel, maar als de 5 seconden per zet beginnen te komen dan komen de fouten en foutjes vanzelf. En dan is het wel handiger dat jij degene bent die druk kan zetten. Jouw foutjes zijn dan nog zonder konskwenties terwijl de foutjes van de tegenstander vaak fataal zijn. Er werd optimaal gebruik gemaakt van het feit dat de zwarte stukken net iets beter stonden dan de witte. Ook deze partij kunt u naspelen met analyses van Harry Gielen.

foto’s Harry Gielen

partij Rienk Hoogeveen – Arjan Dijkstra

partij Johan Scharft – Nick Maatman

foto’s van Schaakjan

foto’s van Met Egbert door Veendam

verslag RTV streekomroep voor de veenkoloniën

Beker Poule A; Ronde: 2; Datum: za 2016-12-10 Sissa – HSP/Veendam   3,5 – 0,5
 
1.
Foreest van,J.(Jorden)
2622
Riksten,P.H.(Peter)
2090
1
0
2.
Maatman,N.M.(Nick)
2339
Scharft,J.(Johan)
1974
1
0
3.
Vergert ten,P.(Paul)
2235
Wielenga,W.(Wiebe)
1971
½
½
4.
Dijkstra,A.S.(Arjan)
2188
Hoogeveen,R.(Rienk)
1907
1
0
Geplaatst in Uncategorized
3 comments on “Sissa door in KNSB-beker
  1. Freddie S schreef:

    Je had wel inspiratie Jan!

  2. Lucien schreef:

    Mooi uitgebreid verslag Jan. Ik wist als webmaster van HSP helaas erg laat dat deze wedstrijd gisteren op het programma stond, daardoor niet meer kunnen regelen zelf ook langs te kunnen komen voor een verslag en foto’s.

  3. […] Foto’s zijn hier te zien. En hier lees je een verslag […]

Plaats een reactie